Academic Profile
José María Herranz de la Casa holds a PhD in Journalism from the University Complutense of Madrid. He has worked as a journalist in the sports newspaper MARCA and has also been professor at the Catholic University of Ávila (UCAV) and the Faculty of Humanities and Information in the European Miguel de Cervantes University at Valladolid. In both universities has also been corporate communication director.
Recent Courses
- Corporate Communication
- Sport Journalism
- Specialized Reporting Research Interests
- Corporate Communication
- Enviromental and Sport Journalism
- Social Responsibility
- Inmersive Journalism, Virtual Reality and 360º video
Selected Publications
- Herranz de la Casa, José María; Sidorenko Bautista, Pavel, y Cantero de Julián, Juan Ignacio (2017). “Rutinas comunicativas y lobbies en el sector medioambiental”. En Mercado, M. (2017). El debate energético en los medios. Barcelona: Editorial UOC. pp. 127-145. ISBN: 978-84-9180-032-3.
- Manfredi-Sánchez, Juan-Luis; Corcoy-Rius, Marta; Herranz-de-la Casa, José-María (2017). “¿Noticias de alcance? El criterio periodístico en la publicación de noticias en las webs municipales españolas (2011-2016)”. El profesional de la información, v. 26, n. 3, pp. 412-420. Doi:10.3145/epi.2017.may.07
- Herranz de la Casa, J.M. (2017). “Los géneros: del papel a la web”. Rojas Torrijos, J.L. (coord.) Periodismo deportivo de Manual. Valencia: Tirant Humanidades. pp. 111-134, ISBN: 978-84-16786-57-2.
- Sidorenko Bautista, Pavel, Herranz de la Casa, José María y Cantero de Julián, Juan Ignacio (2017). “La realidad virtual y el formato multimedia en 360º como mecanismo de enriquecimiento de los contenidos periodísticos”. En Sierra, J. (coord.) Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo. Madrid: McGraw-Hill, pp. 99—108. ISBN: 978-84-48613-59-4
- Herranz de la Casa, J.M. y Marco Crespo, E. (2016).“Espectacularización del riesgo y cobertura mediática: Greenpeace y la central nuclear española de Garoña”. En Mercado, M. T.y Chávez, M. (Coords). La comunicación en situaciones de riesgo y crisis. Valencia:Tirant lo Blanc. ISBN 978-84-16349-71-5.
- Manfredi, J.L; Herranz, J.M. y Seoane, F. (2016). “Mobilising diplomacy. The Catalan and Scottish referendums in network diplomacy”. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 961 a 975. DOI: 10.4185/RLCS-2016-1129
- Herranz de la Casa, J. M.; Cabezuelo Lorenzo, F.; y Manfredi Sánchez, J. L. (2015). “Lastest trends and iniciatives in corporate social responsibility: a communicational analysis of successful cases of arts and culture in Spain”.Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, v. 7, nº 2, pp. 217-229. Doi: 10.1386/cjcs.7.2.217_1
- Manfredi Sánchez, J.L.; Rojas Torrijos, J.L y Herranz de la Casa, J. M. (2015). “Innovación en el periodismo emprendedor deportivo. Modelo de negocio y narrativas”. El profesional de la información, v. 24, nº 3, pp. 265-273. eISSN 1699-2407.
- Herranz de la Casa, J. M. (2014). “Different Ways to Reach Transparency and Trust through Communication Management in Spanish Nonprofit Organizations”. In J. Ariza-Montes, y A. Lucia-Casademunt (Eds.). ICT Management in Non-Profit Organizations, (pp. 36-55). Hershey, PA: Business Science Reference.ISBN 9781466659742
- Mercado, Teresa; Álvarez, Ángels y Herranz, José María (2014). "The fracking debate in the media: The role of citizen platforms as sources of information". ESSACHESS. Journal for Communication Studies, vol. 7, n. 1(13): 45-62. ISSN 1775-352X
Digital Identity
Google Sholar
ResearchGateORCID
@jmherranz
Personal Blog